Export z Corelu do EPS pro fotobanky
Úvod
Mnoho z Vás mi již psalo různé dotazy ohledně exportu z CDR do EPS a sám jsem na počátku s touto záležitostí dost bojoval a nikde jsem nenašel pohromadě žádné relevantní informace, tak jsem se s tím nakonec v průběhu asi 14dní popral sám a rozhodl jsem se s Vámi o postup podělit.
Mnou momentálně využívaný postup zahrnuje i otevření v Adobe Illustratoru, ale ukazuji i klasický převod do EPS s tím, že bohužel Corel Draw X4, se kterým pracuji, nemá nastavení EPS pro kompatibilitu s AI8, což je docela velký problém pro ty, kteří chtějí uploadovat na fotobanky. Fotobanka Shutterstocksice nově umožnuje upload již EPS10, ale přesto je dobré znát tento starší a stále využívaný formát a vědět jak se korektně exportuje. Illustrator je možné si stáhnout v testovací verzi, tedy vyzkoušet si práci s převody a případně porovnat soubory exportované napřímo z Corelu a vychytat si případné chyby a rozdíly. Pokud chcete Illustrator úplně vynechat je nezbytné vyvarovat se především průhlednosti (nahradit například gradientem) a interaktivnímu stínu. Pokud ovšem chce pouze tvořit nějaké designy například na plakáty na zeď, můžete směle tyto efekty používat stejně jako já.
Tento postup budete zcela jistě potřebovat pokud chcete prodávat svá díla na velkých světových fotobankách jako je Shutterstock nebo Dreamstime ovšem pokud chcete vytvářet pouze grafiky k tisku například jako plakáty není nutné exportovat do EPS.
Převod z Corelu (formát CDR) do EPS
Soubor exportovat (CTRL+E)
Vybrat EPS – Encapsulated PostScript
Nastavte dle náhledů:
A máme hotovo.
Převod z Corelu (CDR) přes Illustrator (AI) do EPS (verze Illustrator 8 )Převod z Corelu do EPS kompatibilního s Adobe Illustrator 8 vhodné pro upload do fotobank. Pro tento postup budete potřebovat nainstalovaný Adobe Illustrator i když s ním, stejně jako já, nepracujete.
Převod CDR → AI
Dále nastavíme dle náhledu:
Převod AI – EPS (verze Illustrator 8 )
Otevřeme vyexportované AI v Adobe Illustratoru, dále dle náhledů
A máme hotovo.
Kontrola
Ještě přidám jednoduchou kontrolu kompatibility EPS s AI8 jak požadují fotobanky.
Otevřete si Vaše EPS v Poznámkovém bloku a v hlavičce máte kompatibilitu.
EPS vyexportované přímo z CDR v prvním kroku:
EPS vyexportované přes AI:
V hlavičce vidíte kompatibilitu s AI8, pokud tam máte jiné číslo než 8, formát není správný.
Pozor na velikost výsledného EPS souboru
Stejně jako s exportem jsem bojoval i s velikostí výsledného EPS. Například na Shutterstocku byla do nedávna maximální velikost souboru 5MB, což je pro složitější ilustrace někdy opravdu málo, hlavně když formát EPS ai8 není skoro komprimován, takže dosahuje často i opravdu mnoha, někdy i desítek, MB. Rady jsou přednostně pro uživatele Corelu Draw, ale dají se obecně použít i pro Adobe Illustrator. Nyní je možné nahrávat až do velikosti 15MB nicméně stejně je vhodné vědět jak svůj soubor efektivně zmenšit.
1. Velikost
Zmenšení vektoru – ač se to nezdá, dá se tím jednoduše ušetřit výsledná velikost. Nebojte se zmenšit kresbu třeba až na 400×400px nebo i méně, dle potřeby. Přeci jen, jedná se o vektor, takže si ho pak může kdokoliv libovolně zvětšit. Při zmenšení je potřeba si dát pozor, aby kresba zachovala původní vzhled, především pozor na obrysy, které zůstávají stejné, takže když máte obrys třeba 2cm a kresbu zmenšíte třeba o půlku tak se Vám nezmenší, takže Vám zůstane jakoby dvakrát taková. Proto si převeďte obrys na objekt a slučte s objektem, který ohraničuje.
2. Efekty
Corel (i AI) má v sobě mnoho možností efektů, ale některé z nich jsou opravdu zrádné při exportu do EPS a navyšují několikanásobně velikost nebo úplně znemožní export. Především pozor na průhlednost, osobně ji vůbec nepoužívám, při přímém převodu CDR → EPS s průhledností v ilustraci je soubor obrovský a při převodu CDR → AI → EPS (ai8) se exportuje do AI s podpůrnými EPS soubory, které potom jdou jen velice špatně zahrnout do výsledného EPS a velikost je opět několikanásobně větší, než bez průhlednosti.Na druhou stranu jsem neměl v podstatě žádné problémy s gradientními přechody, jak jsem se někde dočetl a po testování ani nenavyšují výslednou velikost, takže nemusíte měnit barvy a celkový dojem z ilustrace. Stejnou zkušenost mám i s perspektivou (3D efektem). Při použití deformací nebo kontur je třeba před exportem tyto převést na křivky. V případě kontury rozdělit skupinu s konturou a převést na křivky.
3. Složitost
Je jasné, že když člověk něco vytvoří, nechce potom umazávat části kresby jen kvůli exportu, ale platí jednoduchá věc – čím více objektů, tím více uzlů a tím větší výsledná velikost vektoru. Bohužel si nepomůžete, pokud například z deseti čar uděláte jednu sloučením. Stále zabírá stejný počet uzlů. Nicméně doporučuji překontrolovat, zda se v kresbě nenacházejí zbytečné duplikace a čáry. Nebo u dnes tak oblíbeného „grunge looku“ odmazat nepotřebné segmenty „ušpinění“ nebo skryté objekty. Další možností je funkce redukce uzlů, kde se dá nastavit percentuální změny množství uzlů při daném požadovaném zachování vzhledu křivek.
Závěr
Doufám, že je celý postup srozumitelný a pomůže Vám pohnout se o kousek kupředu nejen v tvorbě grafik plakátů na zeď. Vzhledem k tomu, že Corel je aktuálně ve verzi X5 může se stát, že některé drobnosti budou mírně odlišné, ale důležité věci a příkazy by se neměly lišit. Pokud máte nějaké postřehy nebo nejasnosti budu rád za každou reakci.
David Šiml